Primul lucru pe care l-am aflat la cursul de drept administrativ a fost că nu există un Cod administrativ. La momentul respectiv aceast aspect părea a fi ceva normal, insă putem aprecia că un asemenea act normativ ar contribui la clarificarea regimului juridic administrativ, permiţând sistematizarea legislaţiei în domeniul administraţiei publice.

Acest demers de codificare a legislaţiei din domeniul administraţiei publice a condus la consultări cu peste 100 de instituţii din administraţia publică centrală şi locală, mediul universitar şi organizaţii non-guvernamentale.

În primă fază a fost identificată o listă exhaustivă de reglementări în domeniul administraţiei publice, aproximativ 300 de acte normative. Ulterior au rămas 160 de legi din domeniu care constituie o bază legislativă unitară ce urmăreşte două direcţii majore:

  • realizarea unei fundamentări teoretice solide a demersului legislativ preconizat;
  • organizarea unor întalniri periodice cu reprezentanţii grupului de lucru şi ai grupului ţintă.

Pe baza listei actelor normative ce cuprinde atât legislaţie primară, cât şi legislaţie secundară au fost stabilite cinci domenii majore supuse procesului de codificare:

  • administraţia publică centrală;
  • administraţia publică locală;
  • personalul din administraţia publică;
  • proprietatea publică şi privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale;
  • serviciile publice.

În esenţă, fundamentarea demersului de codificare a legislaţiei în domeniul administraţiei publice are la bază necesitatea de transparenţă şi eficienţă a actelor administrative. Cu toate acestea codificarea legislativă este un proces complex însă va aduce claritate şi coerenţă în domeniul administraţiei publice.