Dacă ești atent la o discuție între juriști, la un moment dat te vei întreba: ”În ce limbă vorbesc?” Mai ales când apar expresiile în latină. Uneori și pentru un jurist este dificil să urmărească discuția când instituția la care se face referire nu este cunoscută. Mai ales că o sintagmă juridică uneori poate reprezenta 2 zile de studiu și 5-10 pagini de doctrină.

Același principiu se aplică și pentru clienții care doresc un site de prezentare și primesc detalii (tehnice) ce țin de costuri. Dar un profesionist nu va recunoaște niciodată că nu înțelege sau nu știe; încrederea este moneda lui de schimb.

În acest articol îți voi spune cât costă un site de prezentare și care sunt avantajele și dezavantajele în funcție de buget.

Prețul unui site variază în funcție de elementele de design – indiferent dacă este încărcat sau minimalist – și specificațiile clientului – numărul de modificări. Cu cât modificările necesită mai multe explicații, cu atât mai grea este implementarea deci este posibil să nu arate cum îți imaginai.

Deși poate fi folosit pentru a genera potențiali clienți, în general, siteul de prezentare este o extensie a personalității profesionistului. Mai ales în piața serviciilor profesionale. Să vadă lumea cât de tare sunt eu, chiar dacă interesul per se potențialului client nu are mereu relevență.

Ce cost are un site de prezentare?

Costul unui site poate include: domeniu, hosting, realizarea siteului propriu-zis și/sau consultanță de promovare online. Din experiența mea încadrez prețul unui site în următoarele categorii:

  • Template sau DIY (modele gata realizate / do it yourself) – sub 100 Euro
  • Site cu buget redus – 100 – 250 Euro
  • Site standard – 250 – 500 Euro
  • Site personalizat – 500 – 1000 Euro
  • Site la agenție – peste 1.000 de Euro

Evident că există variații la categoriile inventate de mine mai sus, dar plecăm de la premisa că siteul de prezentare este construit folosind WordPress și domeniul și hostingul au fost achiziționate. Din punctul meu de vedere nu merită altă platformă, mai ales că vrei și un ”blog” unde să postezi diverse.

O altă premisă este accea că orice firmă de hosting îți dă posibilitatea să dai un click și să instalezi un site (WordPress) și asta ne duce la prima categorie:

Site de prezentare după template și modificat de tine: 100 Euro

De obicei găsești un model de site pe are încerci să-l aduci la ceea ce îți imaginai că ar fi siteul tău. Te costă hostingul aproximativ 60 de euro pentru doi ani și 40 de euro domeniu .ro. Acestea fiind cam singurele costuri pe lângă timpul tău.

Avantaje: Cost redus.

Dezavantaje: Cel puțin ai un site, dar vei putea găsi rapid altele ca al tău.

Ești în situația aceasta dacă ai timp să pierzi cu întreținerea siteului. Și dacă ai timp înseamnă că nu prea ai bani, și dacă nu ai bani oricum nu te gândești la un site de prezentare.

Site cu buget redus: 100-250 Euro

Este exact ce găsești mai sus doar că ți-l configurează cineva. De obicei vei apela la un freelancer, pentru că o firmă nu va putea acoperi costurile operaționale la acest preț.

Într-un caz (ne)fericit, te vei ocupa tot tu, dar vei cumpărat un model de site sau ceva pluginuri care posibil să nu arate ca în demo. Ca rezultat pierzi niște ore pe forumuri, întrebi prieteni și îți dai seama că mai bine plăteai pe cineva.

Avantaje: cost suportabil.

Se aplică în continuare regula de mai sus cu timpul, dar este mai comod când plătești pe cineva. În situația în care nu ai timp dar ai bani, atunci mergi la următoarea categorie.

Dezavantaje: În banii ăștia nimeni nu va mai răspunde la telefon pentru o modificare când vrei tu. Cu atat mai mult dacă-l suni când ai tu timp, dar el are alte planuri – seara sau în weekend. De principiu, în această etapă, majoritatea va lăsa siteul în paragină. Ai suficiente pe cap și oricum nu face bani. De ce ar face când arată la fel ca altele.

Pe termen lung, fără un control constant, în loc de site ai putea găsi un magazin chinezesc care vinde pastile… Odată spart siteul, până realizezi și rezolvi problema, deja ai pierdut tot.

Cu acest buget, dacă cineva îți spune că îți face template customizat înseamnă că el este juristul cu a treia opinia la o discuție în doi.

Siteul standard: 250-500 Euro

De principiu ce primești mai sus, dar realizat de o firmă mică.

Avantaje: cost suportabil pentru cineva care a înțeles necesitatea unui site și vrea factură.

Dezavantaje: Dacă vei avea cereri ridicole, firma te va lăsa în pace, îți va lua banii și va presta munca. Dacă se poate; eventual vor încerca să mai scoată un ban din ”mentenanță” să acopere timpul pierdut cu tine. Dacă nu se poate te vor trimite la concurență. Nimeni nu suportă un client cu bani puțini și pretenții premium. Nici măcar tu nu suporți asta!

Apelezi la o firmă pentru că ai mai văzut asta la alții, ai înțeles că acum toți sunt online, iar orgoliul tău vrea un site frumos.

Site personalizat: 500-1.000 Euro

Abia aici poți da peste un design personalizat sau ceva modificări custom. De obicei primești la pachet poate un logo, gestionare email și poate puțină optimizare.

Tu deja ai aflat despre marketing, importanța conținutului și a reclamelor. Poate chiar vei pierde timp până înțelegi cu ce se mănâncă promovarea online și folosești siteul drept canal de atragere a clienților.

De cele mai multe ori aici primești un minim din toate, să se justifice prețul, nimeni nu va sta să reinventeze designul tău. Eventual vei folosi un call-to-action pentru ca vizitatorii să te contacteze rapid.

Avantaje: În banii ăștia poți primi și puțină consultanță, dar generalistă, nu neapărat pe industria ta. Ești conștinet deja că x% din cât câștigi trebuie să se ducă pe promovare, deci costul de mai sus nu pare atât de mare.

Dezavantaje: Îți vei da seama că nu ai mai mulți clienți datorită siteului, motiv pentru care vei micșora bugetul de promovare, chiar dacă nu ai înțeles de ce. Nimeni nu-ți va explica de banii ăștia.

Siteul de agenție full service: peste 1.000 Euro

Primești o prezentare care îți va lua ochii, costuri detaliate pentru logo, mock-up cărți de vizită, design site, implementare site etc. – totul customizat după brandul tău, după imaginea ta. Ești în punctul în care folosești denumirea de corporate identity și asta spune suficient despre așteptările tale.


50% din ce am scris mai sus poate nu are aplicabilitate în practică. Nu există o concluzie uniform valabilă, dar totul depinde de timp.

Ai timp, probabil nu ai bani deci este o fiță să ai un site.

Tot de timp depinde și costul siteului. Un site cu care să nu te faci de râs necesită aproximativ 50 ore. Deci cam o săptămână de lucru doar pe siteul tău.

Detaliat, costul ar fi timp * costul pe oră * taxe = cost site prezentare.

50 ore * 14 euro * 1.16 taxe și profit = 812 Euro

Raportat la multitudinea de opțiuni și explicațiile de mai sus, dacă tu nu ai 100 de Euro să îți pui online un site (chiar dacă este din prima categorie), cum poți cere 100 de Euro de la un client?