La finalul anului trecut am avut o discuție cu un avocat despre sistemul de acces la dosar folosit de instanțele din Cluj. Era interesat de posibilitatea de a introduce la o instanță din țară același sistem.

Vestea bună este aceea că acest sistem ajută orice avocat sau persoana implicată în vreun dosar.

Vesea proastă este accea că degeaba este sistemul funcțional dacă cei care îl operează sunt non tehnici – vezi modul de actualizare ECRIS.

Vestea și mai proastă este aceea că interesul din partea beneficiarilor direcți – profesioniști în drept și justițiabili – de a mișca un astfel de sistem tinde spre zero.

Bine, noi nu avem un sistem de înregistrare audio al ședințelor, iar eu mă gândesc la aparatură care scanează dosarele și le pune online. Eventual automatizat…

Realizez că aștetările mele privind competența tehologică poate sunt prea mari. Și chiar dacă competența nu ar fi problema, atunci dorința de schimbare care tinde spre zero rezolvă orice speranță.

De ce totuși profesioniștii în drept și tehnologia sunt într-un stadiu atât de slab? E valabil doar la noi în țară? Sunt avocații suficient de deschiși pentru a se deschide către tehnologie?

Pentru a se menține pe piață, un avocat ar trebui să țină pasul cu schimbările în legislația, inclusiv beneficiile și riscurile asociate cu tehnologia relevantă.

Din punctul meu de vedere competențele tehnologice nu mai sunt opționale și nici nu trebuie să se reducă la un copy-paste bun.

Provocarea nu este că tehnologia nu penetrează piața juridică. Pe piață sunt furnizori care ar poate răspunde nevoilor. Problema este aceea că nevoile sunt divizate.

Nu am găsit două departamente, cabinete sau societăți de avocatură care să aibă prea multe în comun. De la programe legislative construite in-house (deși abundă piața de ele), până la sisteme de comunicare real-time cu avocatul din instanță, am auzit de toate.

Unul dintre puținii autori de legal tech, vorbește despre viitorul profesiei

Chiar dacă pe piața românească firmele de avocatură din afară nu prea au rezistat, a avea un birou virtual într-o țară nu este ceva si-fi.